• پنج شنبه،01 تیر 1396
  • ورود
اوقات شرعی
       
      • خانه نقاشی دیواری و نقش برجسته

         

        خانه نقاشی دیواری و نقش برجسته

         

         

        1- مقدمه:

        امروزه ساختار زیباشناختی شهر به عنوان هویتی واحد موجودیتی علمی یافته و تمامی عوامل شکل گیری آن بر تجربه های علمی-تاریخی و پژوهش های میدانی استوار و تعریف شده اند. با این معنا ضروری است در تمامی فعالیت های شهری در حوزه های کارکردی، فرهنگی و زیباشناختی، شهربه عنوان کلیتی واحد مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد. بنابراین، در برنامه های توسعه شهرسازی، معماری، مبلمان شهری، باغ آرایی، منظر شهری، دیوارنگاری و چیدمان های شهری همه حوزه های یک پیکر محسوب می شوند که نیاز به هماهنگی و هارمونی منسجم را می طلبد. بنابراین، توسعه شهر در فقدان پژوهش های علمی ، فاجعه ایی خواهد بود که هر یک از حوزه های مدنی شهر را تحت تاثیر قرار داده و ضمن سقوط فرهنگ یک ملت، چهره ایی بی هویت یا هویتی چند گانه را به میراث می گذارد.

        ساختار بصری هر شهر، نمایی است که در نگاه اول هویت شهری را به نمایش می گذارد. این چهره شامل ویژگیهای بصری طبیعی و مصنوعی در هر شهر می باشد که یکی بیانگر هویت جغرافیایی، تاریخی و زیبا شناختی منطقه بوده و دیگری تلاش دارد تا هویت ملت را در برخورد با حوزه اول به نمایش بگذارد. ارتباط هارمونیک این دو و هدایت آنها در چارچوب معین تاریخی ، در واقع همان امر زیبا سازی است که در فرهنگ و ادبیات شهری نهادینه شده است. در این راستا دیوارنگاری؛ جلوه ایی از هویت ملی است که جهت ایجاد هارمونی به کمک این دو حوزه می آید و چالش ها و خلاء های موجود میان ساختار بصری محیط طبیعی و مصنوعی را پر می کند و بر تقویت هویت شهری مدد می رساند.

        توسعه فیزیکی شهر مشهد بدون توجه به شاخص های محیطی، فرهنگی و زیباشناختی از یکسو و مدیریت چندگانه در ایجاد محیط مصنوع و بالاخره رقابت غیر کارشناسانه در تکثیر و نمایش تبلیغات فرهنگی- سیاسی- اجتماعی و خاصاً تجاری از سوی دیگر، متاسفانه امروزه کارکرد دیوارنگاری را به چالش کشانده و نقش آنرا در ساماندهی محیط بصری مورد تردید قرار داده است. به همین منظور، ضرورت دارد تا تشکیل کمیته های تخصصی زیر نظر اساتید ازکارهای پراکنده ( از طریق مسابقات و فراخوان ها و برگزاری مناقصات و...) و غیر حرفه ایی اجتناب نمانیم. این موضوع ضمن رفع نقصانهای گذشته و ویژگی های مهمی را بهمراه خواهد داشت، که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.



        2-موضوع:

         

        سازماندهی و هدایت کارگروه های تخصصی – علمی دیوارنگاری و ارائه طرح های اجرایی برای دیوارهای شهری



        3-ویژگی‌ها:

        الف- ساماندهی دیوارنگاری شهر مشهد براساس الگوهای زیباشناختی محور های شهری
        ب- اجتناب از دیوار نگاری های پراکنده در یک محیط و میدان دید در منظر شهری
        ج- تبیین دیوارنگاری براساس شاخص های زیباشناختی محیط مصنوع و طبیعی مشهد
        د- طراحی دیوارنگاری متناسب با کارکرد موضوع، دیوار و فرهنگ حاکم
        ه- کاهش هزینه های طراحی و اجرایی
        و- ضمانت کیفی اثر
        ز- توسعه میدان انتخاب آثار مناسب در شورا



        4-هدف:


        الف- ارائه الگوهای دیوارنگاری شهری
        ب‌- ارائه دیوار نگاره‌های منطبق بر ساختارزیباشناختی هویت اسلامی -ایرانی
        ج- ارائه دیوار نگاره‌های منطبق برهویت فرهنگی مشهد مقدس
        د- ارائه دیوارنگاره‌های منطبق بر ساختار کاربردی محیط اختصاصی دیوار و معماری همچون؛ تزئین، ایجاد تنوع، اطلاع رسانی، آموزش، تبلیغ
        ه- ارائه دیوار نگاره های هماهنگ با عناصر بصری منظر شهری

         

         

        5- تعاریف و اصطلاحات


        نقاشی دیواریMural painting (wall painting ):دیوار نگاره

        نقاشی برای آرایش دیوار،که ممکن است به دو طریق اجرا شود؛ مستقیما بر روی سطح دیوار (چون فرسکو*) یا بر روی تخته یا بوم به منظور نصب دایمی بر دیوار.(در این طریق دوم ،ترکیب بندی ممکن است دو بعدی باشد یا سه بعدی)


        *فرسکو Fresco :(فرانسوی:فرسک)


        اسلوب نقاشی دیواری یا سقفی بر روی اندود گچی. در روش فرسکو راستین ،لایه های گچ و آهک روی دیوار گسترده می شود؛ ومادام که لایه نهایی هنوز خشک نشده است ،نقاش با رنگماده رقیق روی آن کار می کند تا رنگ به خورد دیوار رود. با این روش -که در دوران رنسانس در ایتالیا به حد کمال رسید- می توان نقاشی هایی مقاوم در برابر تغییرات جوی به دست آورد.

        مشهورترین نمونه آن، سقف نگاره‌های نمازخانه سیستین ،کار میکلانژ است. در روش فرسکو خشک(سکو) -که نقاشی روی لایه گچ و آهک خشک اجرا می شود- هم احتمال ورآمدن نقاشی هست و هم محدودیت رنگی وجود دارد. ولی با این روش، نقاش می‌تواند رنگ‌های تابناک و رنگسایه‌های لطیف ایجاد کند. این روش دوم در دوران رکوکو متداول بود.

        موزاییک: یکی از گرایشات نقاشی است که بجای رنگ از سنگ ریزه های رنگین استفاده می شود،این هنر برای کف سازیداخل ساختمانها یا دیوار و سطوحی که در فضای باز و نمای ساختمانه هستند کاربرد دارد.(دوره ساسانی و بیزانس رم)


        کاشی‌کاری معرق: در این شیوه از قطعات کاشی و چیدمان آنها و ترکیب آنها کنار یکدیگر نقش تزیینی یا تصویری بدون سایه روشن ایجاد می شود.این هنر مانند اماکن مذهبی اسلامی می تواند در نمای ابنیه ،دیوارها و یا داخل ساختمانها به کار گرفته شود.

        تعداد بازدید :7228
        نام:
        پست الکترونیک:
        شرح نظر:
         
کلیه حقوق این سایت متعلق به شهرداری مشهد می باشد.
تامین و به روزرسانی محتوای این سایت توسط مدیریت امور هنری انجام میگردد
طراحی و پشتیبانی فنی: سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد