اوقات شرعی
       
      •  
        منبع خبر :
        تعداد بازدید: 144
        کد: 190010
        تاریخ انتشار:
        ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
        مدیرعامل خانه هنرمندان مشهد:

        «آرایه‌های شهری» مشهد را دوست‌داشتنی‌تر می‌کند

        مدیرعامل خانه هنرمندان مشهد گفت: معتقدیم که تا پایان دوره برگزاری جشنواره خانه بهار به شعار «تبدیل مشهد به پایگاه هنری شهری» و «شهری پر از آرایه‌های شهری» که می‌تواند برای مردم دوست‌‎داشتنی‌تر باشد، برسیم.
        «آرایه‌های شهری» مشهد را دوست‌داشتنی‌تر می‌کند
        صدرا یوسفی در گفت‌وگو با ایسنا و با حضور در دفتر این خبرگزاری در خصوص هنرهای شهری در مشهد و جشنواره خانه بهار، اظهار کرد: با روی کار آمدن شورای پنجم که نگاه متفاوتی، چه در بحث تبلیغات انتخاباتی و چه در برنامه‌هایی که بعداً در شورای اسلامی شهر مشهد ارائه شد مانند برنامه میان‌مدت شهرداری و...، عمدتاً جهت‌گیری‌های فرهنگی مشخص شد.
         
        وی افزود: قاعدتاً در تغییرات و دوران گذار، به‌خصوص تغییرات مدیریتی در این سطح -که نگاه‌ها از هم متفاوت است و جهت‌گیری‌ها نیز فرق می‌کند- همیشه رکودهایی ایجاد می‌‍‌شود. البته پس از آن، توقع می‌ورد که با شتاب بیشتری عمل شود.
         
        مدیرعامل خانه هنرمندان مشهد، خاطرنشان کرد: در حوزه هنر و هنرهای شهری، موضوع خانه هنرمندان و اداره امور هنری که ذیل سازمان فرهنگی اجتماعی مشهد قرار دارد، بر اساس برنامه شهردار -چه در دوره قبل و چه در این دوره- و سیاست‌های کلی شورای اسلامی شهر، فعالیت‌هایی مدنظر قرار گرفت و یک هدف را برای خود مشخص کردیم. ما به این جمع‌بندی رسیدیم که با برگزاری جشنواره استقبال از بهار در سه سال گذشته، جشنواره‌ای تحت عنوان «خانه بهار» یک سابقه و پیشینه‌ای در مشهد، به‌عنوان شهری که در این زمینه پیش‌رو بوده است، به وجود آوریم.
         
        یوسفی ادامه داد: با بررسی وضع موجود هدفی برای خود مشخص کردیم که مشهد به‌عنوان کانون هنرهای شهری کشور و هنر شناخته شود. مطالعات پیرامون این موضوع نشان می‌دهد که استفاده از هنر در فضای شهری یک رفتار فعال بین مدیریت شهری و شهروندان است که این رفتار خدمات متقابلی ایجاد می‌کند. شهروندی که به گالری، تئاتر، سینما و... می‌رود و از دیدن آرایه‌های هنری سطح شهر لذت می‌برد، به شهروندی با رفتار بهتر برای شهر تبدیل می‌شود.
         
        وی عنوان کرد: بر اساس نظریات مختلف این شهروند احساس تعلق بیشتری به شهر پیدا می‌کند و این احساس تعلق باعث رفتار بهتر می‌شود و این امر مدنظر تمام افرادی که در حوزه شهری فعالیت می‌کنند، است؛ به این شکل که وقتی مردم احساس تعلق به شهر داشته باشند، رفتارهای شهروندی‌شان نیز بهتر می‌شود و در رشد و تعالی شهر مشارکت می‌کنند.
         
        مدیرعامل خانه هنرمندان مشهد، تشریح کرد: در شهرهای در حال توسعه دو نوع رویکرد توسعه وجود دارد؛ یکی توسعه‌ای که شهر به مثابه کالای مبادله‌ای در نظر گرفته می‌شود و همه چیز بر اساس معیار ارزش‌افزوده تجاری مدنظر است. اما در کنار این مسأله شهر می‌تواند شکلی هنری نیز داشته باشد، به این معنی که می‌تواند به مثابه یک اثر هنری دیده شود؛ چراکه اثر هنری واجد شرایط اقتصادی نیز هست؛ از طرف دیگر پیام‌های شهری از طریق هنر بسیار بهتر به مردم می‌رسد و بهترین رسانه برای رساندن آنچه که برای شهر مورد نیاز است در حوزه هنر وجود دارد. به همین دلیل این موارد الویت‌ و هدف ما در این زمینه است.
         
        وی اضافه کرد: برای نیل به این مقصود برنامه‌های متفاوتی داریم، از جمله کلان‌پروژه جشنواره هنرهای شهری مشهد تحت عنوان «خانه بهار» که با استفاده از تجربه 12 ساله گذشته و البته رفع ایرادهایی که بر آن حاکم بود، به سمت تخصصی‌شدن موضوع هنر در سطح شهر سوق پیدا کرد. طرح‌های نوروزی یکی از بخش‌های این جشنواره است که با ارائه در شهر  داشته‌های هنری شهر را افزایش می‌دهد.
         
        مدیرعامل خانه هنرمندان مشهد، تصریح کرد: در کنار این فعالیت نیز رویدادهای مهمی در دو سال اخیر رخ داده است، مانند برگزاری نخستین سمپوزیوم مجسمه‌سازی و رویدادهای مختلفی که با استفاده از ظرفیت نخبگان و اساتید هنر در موضوع هنر انجام شد. همچنین ما تلاش کردیم جریان‌ هنری در سطح شهر کمترین آسیب را داشته باشد و امیدواریم که با ادامه حمایت مدیریت شهری کارها با شتاب ادامه پیدا کند.
         
        یوسفی ادامه داد: در زمینه نام جشنواره فقط ما تغییر ایجاد نکردیم، بلکه این تغییر در دوره‌های گذشته نیز اتفاق افتاده است و به علت اقبالی که مردم به نورورز دارند، هر دوره‌ای مدیریت شهری دوست دارد که با برند خود و با یک عنوان جدید این رویداد را رقم بزند و شاید می‌خواهد بگوید که این چیزی متفاوت از گذشته است که تصمیم‌گیری برای این داستان جوانب مختلفی دارد و امیدواریم که عنوان «خانه بهار» ماندگار شود.
         
        وی خاطرنشان کرد: یک تغییر رویکرد تخصصی و علمی در دوره اخیر رخ داده است. کلام من نقد بر فعالیت‌های دوره‌های قبلی نیست و هر دوره‌ بر اساس آنچه که مدنظر داشتند و آنچه که فکر می‌کردند مورد نیاز شهر است، برنامه‌ریزی‌هایی انجام داده‌اند و البته هر دوره از لحاظ نگاه و دیدگاه با دوره قبل خود متفاوت است و دیدی که در دوره قبل  وجود داشته در حال حاضر وجود ندارد، اما جشنواره در دوره آقای مظفری شکوفایی بیشتری داشته است که این قطعاً به برنامه‌ای که مدنظر متولیان آن دوره بوده، مربوط است و برنامه، برنامه‌ای بوده که قصد داشته فضای شهر را از فضایی خشک و خاکستری به یک فضای رنگی تغییر دهد.
         
        دبیر جشنواره خانه بهار، گفت: در دوره‌ای 900 المان در نوروز در سطح شهر نصب شد که واقعاً فضای شهری را تغییر داد و این کار باعث شد مردم احساس متفاوتی نسبت به شهر پیدا کنند که بسیار مورد نیاز آن دوره بود که این فعالیت بازخوردی کشوری نیز داشته است و همه در مورد مشهد و فعالیت‌های هنری آن صحبت می‌کردند، اما امروز ما به دنبال این نیستیم که 900 المان در شهر نصب شود. هدف ما این است آثاری که در سطح شهر ایجاد می‌شود واجد ارزش‌های هنری ویژه مشهد باشند؛ چراکه نمی‌خواهیم به گذشته بازگردیم بلکه می‌خواهیم رو به جلو حرکت کنیم تا آثار هم از دید مردم و هم از دید متخصصان که نگاه تخصصی هنری دارند، ارزش داشته باشد.
         
        وی افزود: با اینکه ما کارهای بسیاری در زمینه هنرهای موقت در شهر انجام دادیم، اما مشهد از نظر آرایه‌های هنری ثابت و دائم بسیار فقیر است؛ حتی زمانی که ابوالحسن صدیق مجسمه فردوسی رادر آرامگاه فردوسی و مجسمه نادر را در آرامگاه نادر نصب کرد ما یادمان‌های دائمی در تراز ملی و بین‌المللی در مشهد نداشتیم. به همین خاطر ما تلاش داریم آرایه‌هایی در سطح شهر با داشتن ویژگی‌های هنری و ارزشمند برای شهر به یادگار بماند.
         
        مدیرعامل خانه هنرمندان مشهد، ادامه داد: برگزاری سمپوزیوم سردیس مفاخر تراز نگاه مخاطب به سردیس را در شهر تغییر داد و امروز خود ما نسبت‌به کارهایی که 6 ماه پیش انجام می‌دادیم، نقد داریم و معتقدیم که باید در فضایی بهتر عمل کنیم؛ چراکه در این سمپوزیوم استادان شاخص، سردیس چهره‌های شاخص را ساختند که این امر باعث رشد تراز هنری در مشهد می‌شود.
         
        یوسفی تصریح کرد: در خانه بهار تعداد آثار نسبت‌به سال قبل حدود دوبرابر شده، اما با همین ویژگی‌ها باید از ظرفیت‌ها استفاده کنیم و آرایه‌هایی که به سطح شهر می‌آیند، باید آرایه‌های ارزشمندی باشند تا ماندگار شده و باعث رشد ذائقه مخاطب شوند. ذائقه مخاطب زمانی که اثری خوب ببیند رشد پیدا می‌کند و البته این فعالیت‌ها همچنین باعث ارتباط بین‌المللی می‌شود.
         
        وی در خصوص بخش جدید جشنواره خانه بهار، خاطرنشان کرد: با توجه به مجموعه‌ای از فعالیت‌هایی که در حوزه هنر شهری مدنظر بوده است تا امروز ارتباط سیستمی با حوزه دانشگاهی نداشته‌ایم، البته این موضوع را پیگیری کردیم و تفاهم‌نامه همکاری بین شهرداری مشهد و دانشگاه‌ هنر منعقد و بخش دانشگاهی برای اولین‌بار وارد جشنواره شد. در راستای این تفاهم‌نامه ارتباطی با تمام شبکه‌های دانشگاه هنر برقرار کردیم و به نظر ما آنچه خونی تازه در رگ‌های این فرایند جاری می‌کند، پرداختن به حوزه فضای دانشگاهی است که امیدواریم امسال نتایج اولیه‌ای نیز داشته باشد.
        تعداد بازدید: 144
        نام:
        پست الکترونیک:
        شرح نظر:
        کد امنیتی:
         
        0 0
        آیا این مطلب را می پسندید؟ بله خیر
کلیه حقوق این سایت متعلق به شهرداری مشهد می باشد.
تامین و به روزرسانی محتوای این سایت توسط مدیریت امور هنری انجام میگردد
طراحی و پشتیبانی فنی: سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد