اوقات شرعی
       
      •  
        منبع خبر :
        تعداد بازدید: 48
        کد: 210617
        تاریخ انتشار:
        ۱۳۹۹/۱۱/۱۲

        دومین نشست جایزه ادبی مشهد با عنوان «مهمانی کلمات» برگزار شد

        دومین نشست تخصصی جایزه ادبی مشهد، با عنوان «مهمانی کلمات» در فرهنگ‌سرای ترافیک برگزار شد تا روند جایزه ادبی مشهد، نحوه داوری و سطح کیفی آثار مورد بحث و نظر قرار بگیرد. حاضران این نشست، برخی از دبیران و داوران جایزه ادبی مشهد همچون احسان عبدی‌پور، محمدکاظم کاظمی، لیلا کردبچه، سعید تشکری، تیمور آقامحمدی، قاسم رفیعا، جواد گنجعلی... و علاقه‌مندان به این رویداد ادبی بودند. جایزه ادبی مشهد، در دو بخش کتاب منتشرشده و تک اثر منتشرنشده داستان و شعر و در بخش روایت‌نگاری (با محوریت مشهد) در تابستان اقدام به انتشار فراخوان کرد و به گفته دبیر بخش جایزه، حدود یک هزار و 700تن از سراسر کشور در آن شرکت کردند و درمجموع، حدود ۸۰ رمان، ۷۵ مجموعه داستان، ۸۰ مجموعه شعر و۵۵۰ داستان کوتاه به این رویداد ملی رسید.
        دومین نشست جایزه ادبی مشهد با عنوان «مهمانی کلمات» برگزار شد

         به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد، نشست «مهمانی کلمات» با توضیحات حسین لعل‌بذری، دبیر بخش جایزه آغاز شد. او به بخش‌های مختلف این جایزه ادبی از جمله رمان، داستان، شعر، روایت‌نگاری اشاره کرد و گفت: تعداد آثار دریافتی این رویداد فرهنگی قابل توجه و به‌ویژه در بخش کتاب حتی فراتر از انتظار ما بود. او ادامه داد: اعتبار هر جایزه‌ای بی‌گمان به داوران آن برمی‌گردد و همچنین به کیفیت آثاری که به آن جشنواره می‌رسد و ما خوشحالیم نام‌هایی در صدر جایزه ادبی قرار گرفته‌اند که هر کدام، شخصیت منحصر‌به فردی در حوزه داستان و رمان و روایت‌نگاری هستند. در آثار رسیده و در نتیجه نهایی نیز خواهید دید که کارهای درخور تأملی برگزیده شده‌اند.

        وی در این مراسم گفت: در بخش شعر «محمدکاظم کاظمی»، «لیلا کرد بچه»، «آرش شفاعی»، «علیرضا بدیع»،« محمدسعید میرزایی» و« ناهید عرجونی » به داوری نهایی می‌پردازند، در بخش رمان نیز «رضا جولایی»، « حسن محمودی»، «عطیه عطارزاده» و « سعید تشکری» داور نهایی هستند و «فرخنده آقایی»، «تیمور آقامحمدی»، «پیمان اسماعیلی» و «کاوه فولادی‌نسب» داوری بخش نهایی مجموعه داستان را به عهده دارند. داوری بخش روایت‌نگاری نیز با جمع‌بندی داوری‌های مرحله قبل از سوی احسان عبدی‌پور انجام می‌شود.

        همچنین محمدکاظم کاظمی، داور نهایی بخش شعر هم با تأکید بر این موضوع، گفت: ما برخلاف دیگر جشنواره‌ها فرصت مغتنمی برای بررسی دقیق آثار در اختیار داشتیم و توانستیم با تفکر و تأمل لازم داوری را انجام دهیم، همچنین برگزاری رویداد جایزه ادبی مشهد، اتفاقی درخور مشهد و خراسان است، چرا که خراسان مهد شعر و ادبیات ایران است. از همین‌رو این ضرورت همیشه احساس می شد که در مشهد یک رخداد فرهنگی، ادبی، ویژه و بزرگ برگزار شود. البته جشنواره‌هایی در مقاطعی از سال‌های گذشته برگزار شده است اما جایزه‌ای نبوده که درخور نام مشهد و خراسان باشد و باید گفت مشهد و خراسان به «جایزه بزرگ ادبی مشهد» نیاز داشت.

        به گفته این عضو وابسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی آثار رسیده به این جایزه ادبی به برخی از شاعران صاحب‌نام اختصاص داشت، علاوه بر این، آثار مربوط به شاعران جوان نیز از کیفیت درخور و خوبی برخوردار بوده که این‌ها نکته‌های مثبت این رویداد بوده‌اند.

        سعید تشکری داور بخش نهایی رمان نیز در این مراسم بیان کرد: آثار مشهوری که در سال گذشته در دیگر جشنواره‌ها شرکت داشتند، در این جشنواره نیز حضور یافته بودند و باز هم نظرها را جلب کردند. خوب در چنین زمان‌هایی داوری سخت می‌شود. اینکه جایزه‌ای متعلق به مشهد باشد و برای مشهد تلاش کند اما خیلی به فضای مشهد نپرداخته باشد. به نظر می‌رسد باید نگران باشیم که نتوانسته‌ایم به جایزه‌ای برسیم که استاندارد ادبیات و مکتب خراسان در آن سر و شکل بگیرد. البته وظیفه جایزه ادبی مشهد آسیب‌شناسی این موضوع نیست و این فقط نوعی ابراز دلتنگی است.

        وی در ادامه به لزوم استمرار این رویداد تأکید کرد: آنچه جایزه ادبی را به کاریزمای باشکوه در ادبیات کشور تبدیل می‌کند، این است که ادامه‌دار باشد. بسیاری از جایزه‌های ادبی با رویایی دائمی و فراگیر بودن به وجود می‌آیند و اینجا واقعا از دوستان مسئول در این جشنواره باید خواست که این مطالبه‌گری را داشته باشند.

        همچنین فرهاد بردبار، دبیر بخش داستان و رمان جایزه ادبی مشهد نیز، بعضی از آثار در بخش تک‌اثر منتشرنشده را شگفت‌انگیز و خوب دانست و گفت: حدود 550داستان در بخش تک‌اثر منتشرنشده، به دست ما رسید که از این تعداد 60اثر به بخش بعد راه یافتند و درنهایت 10اثر نامزدهای نهایی هستند و به‌زودی اسامی اعلام خواهند شد. او به تنوع جغرافیایی آثار رسیده نیز اشاره و بیان کرد: آثاری از فارسی‌زبانان غیر ایرانی با نثری پاکیزه و لذت‌بخش داشتیم. حتی داستانی در فضای سیستان و بلوچستان می‌گذشت که نثر بسیار خوبی داشت.

        وی تنوع جغرافیایی و زبانی را از اهداف جایزه ادبی مشهدی در بخش داستان دانست و اذعان کرد این ویژگی‌ها در آثار رسیده نمود داشته است. او گفت: پرداختن به قومیت‌ها و گویش‌ها و آدم‌های متفاوت در موقعیت‌های جغرافیایی متفاوت، بخشی از رسالت نویسندگانی است که در جغرافیای ایران زندگی می‌کنند.

        بردبار اضافه کرد: هویت شهری باید در داستان‌های ما حضور بیشتری داشته باشد و جزوی از شخصیت داستان شود که همه این‌ها در آثار رسیده اتفاق افتاده بود و در بین مجموعه داستان‌ها و رمان‌ها نیز دیده می‌شد.بردبار همچنین بیان کرد در بین داستان‌های نویسندگان مشهدی، شهر مشهد پررنگ بود.او تأکید کرد: نویسندگان نباید ابایی از آوردن نام خیابان‌ها، گویش‌ها و پوشش مردم شهری که در آن زندگی می‌کنند، داشته باشند. چون داستان‌ها بخشی از میراث پنهان شهری هستند.

        در ادامه لیلا کردبچه، داور نهایی بخش شعر جایزه ادبی مشهد به وضعیت چاپ مجموعه شعر در سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: متأسفانه امروزه چاپ مجموعه شعر در بین اخبار بی‌اهمیت گم می‌شود. چنانکه در سال‌های اخیر در مقابل دریافت هزینه بالا هر محتوایی از شعر را چاپ می‌کنند، علاوه بر این افرادی که هیچ استعدادی در سرودن شعرها با محتوای مناسب ندارند به چاپ کتاب مشغول شده‌اند. این موضوع سبب ایجاد بحران چاپ، مخاطب و شعر شده است. بی اعتمادی شاعران پیشکسوت به عرصه چاپ و نشر، در این جایزه ادبی هم نمود یافته و می‌بینیم که آثار این شاعران در جایزه ادبی کمتر است.

        وی همچنین به جریان داوری در این رویداد اشاره کرد و گفت: سالم بودن جریان داوری موضوعی مهم و همیشگی است که در این رخداد فرهنگی وجود داشت، موضوعی که چون به طور معمول وجود ندارد، در این رویداد دیده و پررنگ شد.

        محبت محبی، دبیر بخش روایت‌نگاری به بخش روایت‌نگاری اشاره کرد و گفت: مشهد برای من کلان‌شهری با ویژگی‌های جغرافیایی، تاریخی و فرهنگی منحصربه‌فرد در ایران است و می‌توانم بگویم این بخش برای ما سفری در مشهد با خواندن بیش از 100روایت بود. جایزه‌های ادبی کمی در کشور وجود دارند که بخش مستندنگاری داشته باشند و این موضوع یکی از ویژگی‌های درخور توجه جایزه ادبی مشهد بوده است.

        محبی، دیگر ویژگی روایت‌نگاری را میان رشته‌ای و میان هنر بودن آن دانست و گفت: به همین دلیل ما با آثاری روبه‌رو شدیم که خیلی زود توانستیم آن‌ها را کنار بگذاریم و البته این به معنای آن نیست که ما آثار خیلی قوی نداشتم. بلکه در بین آثار رسیده، جدا از آثاری که زود کنار گذاشته شدند، درباره آثاری صحبت شد و روایت‌هایی هم تمام ویژگی‌های داوری را داشتند که داوران در این بخش، به انتخاب‌های مشابه رسیده بودند. او همچنین تأکید کرد در انتخاب برگزیدگان هم از اهالی مشهد و هم غیرمشهدی‌ها را در نظر گرفته‌اند.

        تیمور آقامحمدی، داور بخش نهایی مجموعه داستان، درباره اهمیت داستان کوتاه بود. او دراین‌باره، در ابتدا به اقبال عمومی مردم به رمان اشاره کرد و افزود: بر خلاف جریانات ادبی، اقبال به سمت رمان پیش رفته و جامعه بیشتر به مطالعه رمان گرایش دارند اما من باورم این است که اگر داستان فارسی بخواهد جایی نتیجه بگیرد آنجا داستان کوتاه است.

        همچنین محبوبه بزم‌آرا، یکی از داوران بخش شعر جایزه ادبی مشهد، خراسان را قطب ادبی کشور دانست و در این نشست گفت: رویداد جایزه ادبی مشهد در شرایط سکوت و سکون فعالیت‌های ادبی برگزار می‌شود. اما با توجه به بازخوردهایی که از دوستانم در شهرهای مختلف گرفتم می‌توانم بگویم این رویداد، منشأ خیر در حوزه ادبیات بوده و در مشهد جریانی ایجاد کرده است.

        به گفته بزم‌آرا در این رویداد علاوه بر اینکه داوران این جایزه ادبی چهره‌های مطرح ادبی هستند، شرکت‌کنندگان نیز از شاعران مطرح این حوزه هستند. همچنین در کنار شرکت‌کنندگان با اسامی مطرح، بعضی از شرکت‌کنندگان نیز جدید بوده و به این ترتیب نام‌های جدیدی به حوزه ادبی کشور اضافه شده است.

        ابوذر قاسمیان، داور بخش داستان بیان کرد: در بسیاری از جوایز، با دو یا سه داور، گزینش آثار انجام می‌شود که این موضوع، ناخودآگاه سلیقه داوران را دخیل می‌سازد. اتفاقی که در جایزه ادبی مشهد با حضور داوران بیشتر به‌ویژه در بخش تک‌اثر، به‌گونه‌ای دیگر رقم خورد. وی به این هم اشاره کرد که داوری در بخش مجموعه داستان به دلیل محتوای بیشتر، از دیگر بخش‌ها دشوارتر است که باز هم تمهدیدات داوری در جایزه ادبی مشهد و در تعداد مناسب داوران، باعث شد چیزی که به حق نزدیک‌تر است، اتفاق بیفتد.

        مجتبی شول افشارزاده دیگر داور بخش داستان نیز گفت: تا به اینجای کار با یک جایزه ادبی ملی واقعی سر و کار داشتیم. درحالی که خیلی وقت‌ها، جشنواره‌ها اسم ملی را یدک می‌کشند و وقتی به پایان می‌رسد، با رویدادی روبه‌رو می‌شوی که درخور توجه نبوده است. اما رفتار حرفه‌ای برگزارکنندگان و شکل دعوت از نویسندگان کشور و حتی طراحی دعوت‌نامه‌ها، بها دادن به نویسندگان بود. به گفته مسعود کبگانی، دیگر داور بخش داستان، هیچ نوع دخالت و سفارشی در نوع داوری وجود نداشته و استقلال خوبی برای داوران درنظر گرفته شده بود.

        وی از این بابت، ابراز خرسندی کرد و در ادامه گفت: جای خوشحالی داشت که آثاری با نگاه خلاقانه به دست ما رسید که حتی از کنارگذاشتن بعضی از آن‌ها ناراحت می‌شدیم اما چاره‌ای نبود و باید آثار برتر را انتخاب می‌کردیم. کبگانی نزدیک‌بودن آثار از نظر کیفیت را نقطه مثبت دیگری دانست و بیان کرد: بعضی از مجموعه داستان‌های درخور توجه، از سمت ناشرانی گمنام به دست ما رسید که نویسندگان آن کتاب اولی بودند.

        تعداد بازدید: 48
        نام:
        پست الکترونیک:
        شرح نظر:
        کد امنیتی:
         
        0 0
        آیا این مطلب را می پسندید؟ بله خیر
کلیه حقوق این سایت متعلق به شهرداری مشهد می باشد.
تامین و به روزرسانی محتوای این سایت توسط مدیریت امور هنری انجام میگردد
طراحی و پشتیبانی فنی: سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد